Data Group Aames

Pitkät asiakassuhteet

Pitkät asiakassuhteet ovat yrityksen menestyksen kulmakiviä. Ne perustuvat luottamukseen, jatkuvaan vuorovaikutukseen ja asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen. Pitkät asiakassuhteet eivät toki synny hetkessä, vaan vaativat aikaa, vaivaa ja sitoutumista.

Uskomme, että rehellisyys ja avoimuus on avaintekijät luottamuksen rakentamiselle asiakkaan ja yrityksen välille. Kun hoidetaan asiat alusta asti sovitulla tavalla ja asiakkaan odotusten mukaisesti niin se rakentaa pikku hiljaa luottamusta ja kestäviä asiakassuhteita.

” Olin sopinut Visma Expensen koulutuksen pitkäaikaisen asiakkaamme kanssa. Meillä oli tarkoitus, että hän saa helpotusta kulukuittien ja kilometrien käsittelyyn. Teamsissa kävimme Expensen käytön läpi ja asiakas sai tarpeisiinsa juuri oikean ratkaisun helpottamaan perusarkeaan.  
Tämän lisäksi tunnin aikana vaihdoimme henkilökohtaiset kuulumisemme ja asiakas kyseli mm. mitä meidän muille työntekijöille kuuluu. Kävimme läpi talvilomasuunnitelmat ja päädyimme juttelemaan poikiemme jääkiekon pelaamisesta ja lajiin liittyvistä asioista.  Lopuksi kiittelimme kovasti toisiamme ja totesimme, että palataan taas pian.  
Suljin Teamsin ja ajattelin, että kuinka tämä on juuri siitä parhaimmillaan, kun asiakassuhde on kestänyt pitkään, on arvokas ja täysin yksilöllinen.” Annina Vuori, Aames Oy:n sovellusasiantuntija

Asiakasymmärrys

Ensimmäinen askel pitkien asiakassuhteiden rakentamisessa on asiakkaan tarpeiden ja odotusten ymmärtäminen ja kartoittaminen. Kun ymmärrämme asiakkaan tarpeet, voidaan tarjota heille ratkaisuja, jotka vastaavat heidän odotuksiinsa ja auttavat heidän liiketoimintaansa kehittymään.

On äärettömän tärkeää kuunnella asiakasta. Säännöllinen yhteydenpito asiakkaan kanssa ja aktiivinen kuuntelu on yksi avaintekijä asiakkaan ymmärtämiseen. Asiakkaan täytyy kokea voivansa kysyä matalalla kynnyksellä eri asioista ja tietää, että saa niihin tukea. Säännöllinen yhteydenpito myös varmistaa sen, että asiakas tuntee olevansa tärkeä ja arvostettu, ja että hänen tarpeensa huomioidaan jatkuvasti. Mitä enemmän tiedetään asiakkaidemme toiveista tai mielipiteistä, niin sitä paremmin voidaan vastata heidän toiveisiinsa.

Asiakasuskollisuus

Pitkät asiakassuhteet perustuvat ammattitaitoiseen ja henkilökohtaiseen palveluun sekä asiakkaan liiketoiminnan syvälliseen ymmärrykseen. Kun asiakas tuntee, että hänen tarpeensa ja odotuksensa huomioidaan jatkuvasti, hän pysyy uskollisena ja tyytyväisenä. Tämä luo vahvan pohjan pitkille ja menestyksekkäille asiakassuhteille.

Meille on myös tärkeää tarjota asiakkaille jotain erityistä. Se voi olla jotain lisäpalvelun tai edun tarjoamista. Esimerkkinä muutama vuosi sitten kun Kimmo Tattari keksi, että hän tarjoutuu menemään töihin asiakkaillemme veloituksetta 3 tunniksi. Ajatuksena se, että päästään syvemmin perehtymään asiakkaiden liiketoimintaan ja työn rutiineihin. Näin me taas pystymme oppimaan ja tarjoamaan asiakkaillemme juuri oikeita ratkaisuja, jotka tukevat entistä paremmin heidän arkea.

Kimmo laittoi itsensä asiakkaidensa puolesta 110% likoon ja antoi oman osaamisensa veloituksetta asiakkaidemme käyttöön. Palaute oli todella positiivista ja alla osa asiakkaiden palautteista:

Palaute kampanjasta..

”Lämmin kiitos myös meidän puoleltamme käynnistäsi. Paikalla olleiden kanssa iltapäivällä vielä keskustelimme ja olimme kaikki sitä mieltä, että käyntisi oli tosi tarpeellinen ja saimme paljon tietoa, jota nyt sitten jatkojalostetaan.”

“Kunnioitus tätä kampanjaa kohtaan. Kimmon vierailu oli aivan loistava juttu ja tämän johdosta saatiin asioita kuntoon. Tuli tunne, että meistä välitetään :)” 

”Tartuimme tilaisuuteen lähinnä saadaksemme Kimmolta ideoita ja ehdotuksia taloushallintoa kehittääksemme, emme niinkään kahvia keittämään tai lattiota pesemään. Juttu meni aika pitkälle niin kuin olin ajatellutkin ja keskustelut Kimmon kanssa olivat rakentavia ja ideoivia. Näin alkuun sitten päätimme siirtyä Visman Sovelluspalveluun, myöhemmin otamme kenties muistakin ideoista kiinni. Käynti oli mielestämme kannattava ja saattaisimme tarttua vastaavaan tilaisuuteen myöhemminkin.”

Henkilökohtainen palvelu

Aames Oy:ssä meillä kaikista tärkein arvo on auttaa asiakasta. Panostamme asiakaspalveluun ja asiakkaan yksilölliseen palveluun. Uskomme, että se on merkittävä etu asiakassuhteiden rakentamisessa ja vahvistamisessa.

Tänä päivänä monet yritykset digitalisoivat palveluitaan ja niin myös asiakaspalveluaan. Me koemme edelleen ihmisten välisen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen hyvin tärkeäksi. Siksi meidät tavoittaa aina tarvittaessa verkon lisäksi nopeasti myös puhelimitse ja sähköpostilla.